Rabu, 18 April 2012

Nota sejarah T1

BAB 1
SEJARAH DAN KITA 
1.1  PENGERTIAN SEJARAH
Padankan pernyataan di bawah.
NAMA TOKOH                                 PENGERTIAN
Syajaratun: Popok atau pohon, salasilah rawayat, keturunan dan asas usul.
Herodotus: Penceritaan tentang tindakan manusia dan sebab-sebab mereka melakukannya.
Ibn Khaldun: Sejarah membicarakan tentang masyarakat manusia atau peradaban manusia,tentang perubahan-perubahan yang berlaku pada sifat-sifat masyarakat itu.
Muhd Yusof Ibrahim: Sejarah merupakan catatan atau rekod mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku pada suatu masa yang lalu.
CIRI SEJARAH
Nyatakan ciri-ciri sejarah berdasarkan maklumat yang diberi.
Fakta yang tepat & benar
Peristiwa, tempat,tokoh & Tarikh yang dibuktikan.

Penting & Bermakna
Peristiwa yang beri kesan pada palajar, keluarga, masyarakat & negera.
                                                      Ciri-ciri Sejarah                               
                                                                 
Sebab & Akibat
Mencari kebenaran sesuatu peristiwa pada masa lalu.
1.2  SUMBER SEJARAH
Lengkapkan jadual di bawah.

 SUMBER PERTAMA 
 SUMBER KEDUA
 MAKSUD
Sumber yang belum diolah

Bahan yang dikaji melalui pembacaan yang bertulis
 BENTUK
Kertas, keterangan lisan, fosil, artifak
Bahan yang telah diolah, dicetak dan disebarkan pada umum
 CONTOH SUMBER
Fail rasmi jabatan, surat peribadi, diari, batu bersurat
Buku, majalah, jurnal, akhbar, risalah, laporan tahunan jabatan
1.4 KAEDAH PENGKAJIAN SEJARAH
Nyatakan maksud setiap kaedah kajian sejarah dan berikan tiga contoh untuk setiap satu kaedah.
KAEDAH LISAN
KAEDAH BERTULIS
KAEDAH ARKEOLOGI
Maksud : Proses mendapatkan maklumat melalui temubual 
Contoh :
  1. Ucapan
  1. Penceritaan
  1. Pengisahan

Maksud : Proses mendapatkan maklumat melalui sumber yang ditulis, dilakar, dipahat pada bahan-bahan tertentu
Contoh :
  1. Batu bersurat
  1. Kulit kayu
  1. Kertas

Maksud : Proses mendapat maklumat berdasarkan kajian sainstifik termasuk angkasa lepas, martitim, gali cari
Contoh :
  1. Fosil
  1. Kulit siput
  1. Peralatan logam
  1. Binaan batu

1.5 PENTAFSIRAN SEJARAH
Isikan tempat kosong dengan berpandukan jawapan yang diberikan.
  1. Tafsiran sejarah boleh menjadikan sesuatu peristiwa itu bermakna dan berfaedah.

  1. Tafsiran sejarah yang betul dan tepat memerlukan seorang sejarawan melakukan penyelidikan.

  1. Tafsiran tentang sesuatu peristiwa sejarah yang sama mungkin berbeza antara sejarawan.

  1. Tafsiran sejarah antara seseorang sejarawan dengan sejarawan yang lain berbeza disebabkan pandangan berlainan.

  1. Sejarawan perlu jujur dan bertanggungjawab dalam membuat penyelidikan dan penilaian tentang sesuatu peristiwa sejarah.


1.6 KEPENTINGAN SEJARAH
Tandakan   /  untuk penyataan yang betul dan  x untuk penyataan yang salah.
                                                                                                              BETUL / SALAH
1. Dengan mempelajari sejarah kita akan memperoleh
    banyak pengalaman.                                                                                X

2. Zaman Paleolitik, Neolitik dan Zaman Logam tidak
    wujud di Malaysia.                                                                                  V 
3. Terdapat ramai tokoh dan pemimpim negara yang                                        
     telah menyumbang khidmat bakti demi mempertahankan negara.        V

4.  Sejarah banyak mengajar kita supaya kesilapan masa lalu
     tidak berulang lagi.                                                                                  V

5. Sejarah boleh memberi panduan dan iktibar kepada kita.                       V

6. Keagungan Kesultanan Melayu Melaka tidak perlu dijadikan                        
    perangsang untuk mencapai kemajuan negara.                                        X




































BAB 2: ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA
 Lengkapkan jadual di bawah dengan ciri-ciri Zaman PraSejarah Di Malaysia

ZAMAN PRASEJARAH

CIRI-CIRI

ZAMAN PALEOLITIK (BATU LIMA)

ZAMAN
NEOLITIK
ZAMAN
LOGAM (BATU BARU)
Penempatan



·         Hidup berpindah – randah
·         Biasanya tinggal di kawasan terbuka (di luar gua), di dalam gua dan di sekitar tasik

·   Wujud sistem bermasyarakat seperti mempunyai ketua dan membuat pembahagian kerja
·   Tinggal di gua dan berhampiran sungai

·      Hidup menetap
·      Ada yang masih tinggal di dalam gua dan berhampiran dengan sungai
·      Mempunyai adat resam
Kegiatan dan Peralatan

·         Memburu binatan liar
·         Memungut hasil hutan seperti buah-buahan dan pucuk-pucuk daun
·         Mengamalkan cara higup sara diri
·         Menggunakan alat batu sebagai alat utama dalam kehidupan seharian
·   Mencipta peralatan tembikar seperti bekas air, periuk dan belanga
·   Bercucuk tanam
·   Menangkap ikan dan menternak binatang
·   Berburu dan memungut hasil hutan
·   Berdagang secara tukar barang
·   Manggunakan alat batu seperti beliung dan pemukul kulit kayu
·   Mencipta barang-barang kemas seperti kalung, anting-anting dan gelang
·      Menghasilkan alat logam daripada gangsa dan besi
·      Bercucuk tanam, menangkap ikan, berburu, menternak binatang dan menjalankan kegiatan perdagangan secara tukar barang

  
Kepercayaan
·         Animisme
·         Mengamalkan upacara perkuburan

* Animisme


* Mempunyai kepercayaan dan pegangan hidup yang tertentu
*Menjalankan kepercayaan  dan pegangan hidup yang tertentu
Lokasi di Malaysia




·         Bukit Jawa, Kota Tampan dan Bukit Bunuh di Lenggong, Perak
·         Gua Niah, Sarawak
·         Tingkayu, Sabah

·   Gua Cha, Kelantan
·   Bukit Tengkorak, Sabah





·      Sungai Tembeling, Pahang
·      Gua Harimau, Perak.
·      Changkat Menteri, Perak.
Pengukuhan Minda                                               
  1. Zaman Paleolitik di Malaysia bermula kira-kira 200 000 hingga 300 000 (ms 21)
  1. Kira-kira 7000 tahun dahulu wujudnya Zaman  Neolitik di Malaysia.(ms 24)
  1. Zaman Logam di Malaysia yang bermula kira-kira 4000 tahun dahulu, manusia telah mencipta gangsa dan besi (ms 26)
  1. Nyatakan bukti Zaman Mesolitik tidak wujud di Malaysia?
Penyelidikan terkini oleh Pusat Arkeologi Malaysia, Universiti Sains Malaysia, telah membuktikan Malaysia tidak mengalami Zaman Mesolitik. Keadaan ini disebabkan alat batu seperti alat batu Hobinh telah wujud di Bukit Jawa, Lenggong Perak, kira-kira 200 000 hingga 300 000 tahun dahulu iaitu pada awal Zaman Paleolitik. (ms 21) 
     5.   Huraikan apakah yang anda faham tentang konsep animisme?
           Animisme ialah kepercayaan setiap benda seperti batu dan pokok mempunyai (jiwa dan roh) orang mati.
BAB 3 :  KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
Nyatakan maksud Kerajaan Agraria dan Maritim

Maksud


Kerajaan Agraria

Kerajaan Maritim
Kerajaan yang menjalankan kegiatan ekonomi yang berasakanpertanian. Terletak di kawasan tanah subus, di lembangan sungai dan kawasan pedalaman,

Kerajaan yang terletak di kawasan persisiran pantai dan menjalankan kegiatan yang berkaitan dengan laut,
 Terangkan ciri-ciri Kerajaan Agraria.

Contoh Kerajaan

1.Kerajaan Angkor
2.Kerajaan Funan
Kegiatan Masyarakat
1.Berburu
2.Mengutip hasil hutan
3.Menangkap ikan
4.Bertani
5.Menternak binatang
Hasil Pertanian
1.Ubi taro
2.Padi huma
3Padi sawah
Peranan Pemerintah
Membina empangan dan saliran untuk menjalankan kegiatan pertanian dan menternak binatang.
Sifat Masyarakat
1.Gigih
2.Kerjasama
3.Berkemahiran tinggi
Terangkan ciri-ciri Kerajaan Maritim
Contoh Kerajaan
1.Kerajaan Champa
2 Kerajaan Chih Tu
3.Kerajaan Srivijaya
4.Kerajaan Kedah Tua
5.Kerajaan Majapahit
Kegiatan Masyarakat
1.Perdagangan
2.Membuat kapal
3.Perikanan
Pusat Perdagangan
1.Pelabuhan utama  dan pengumpulan barangan.
2.Hasil barangan hasil hutan,rempah ratus, ubat ubatan, gaharu , cendana dan damar.
Kemahiran masyarakat
1. Mahir membuat kapal
2. Menguasai ilmu pelayaran
Kerajaan Champa
Lengkapkan tempat kosong berikut:
 KERAJAAN CHAMPA
1. Diasaskan sekitar tahun 192 Masihi oleh Chu-Lian.
  1. Raja Champa dipengaruhi oleh agama Hindu.
  1. Dalam struktur pentadbirannya terdapat pegawai pemungut cukai.
  1. Pelabuhannya yang terkenal ialah Inderapura.
  1. Ditadbir oleh 14 dinasti .
  1. Pada akhir kurun ke -13, dipengaruhi oleh pengaruh China dan pengaruh ini lenyap pada kurun ke-15.
  1. Menurut sumber Sanskrit, pada tahun 400 Masihi diterajui oleh Bhadravarnom.
  1. Nama Champa wujud pada tahun 655 Masihi.





BAB 4 PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA

1. Mengapakah Parameswara melarikan diri dari Palembang ?
Muka Surat 47
2. Siapakah pengasas Kesultanan Melayu Melaka ?
a) kerana diserang oleh Majapahit
b) Parameswera
3.Lengkapkan arah tuju Paramewara.
Palembang
à
X
à
Melaka
 XàTeamsik
4. Apakah peristiwa penting yang berlaku di tempat X ?
 Parameswara membunuh Temagi
Sejarah melayu
·   Peristiwa pelanduk menendang anjing perburuan anjing Parameswara.
Menamakan tempat bersempena dengan Pokok Melaka tempat beliau berehat.
Istilah Arab
a. Mulaqah
Bermaksud pertemuan
b. Malakat
Perhimpunan segala dagang
Mitos Hindu
a. Amalaka
Pokok pertama yang tumbuh di alam semesta.
BAB 5: KEGEMILANGAN MELAKA: KEMATANGAN HUBUNGAN LUAR
  1. a. Nyatakan dua bentuk hubungan kerajaan Melayu Melaka?
i.Diplomatik
ii.Perdagangan
Hubungan Serantau  
Hubungan Antarabangsa  
i.  Pasai
ii. Jawa
iii. Siak
iv. Kampar
i. China
ii. Siam
iii. Ryukyu (Jepun)
iv.Gujerat
v.Tanah Arab

Pusat Perkembangan agama islam
Kedatangan agama islam ke Melaka
Perkembangan agama islam di Melaka
Cara penyebaran Agama Islam
Kesan Penyebaran Agama Islam
·   Perkahwinan diraja
·   Mubaligh Arab Pedangan Arab dan India
·   Tempat pertemuan ulama dan pendakwah
·   Peranan pemerintah (menyediakan tempat tinggal menyambat baik kedatangan Islam mendirikan institusi agama
·   Peranan Istana
·   Perkahwinan
·   Dakwah
·   Perdagangan
·   Sifat agama islam itu sendiri
·   Perubahan cara hidup masyarakat
·   Gelaran sultan
·   Perundangan
·   Pendidikan (sekolah pondok)
·   Keseruan Islam
·   Tulisan Jawi
Bab 6 Kemerosotan Melaka
Nyatakan faktor-faktor yang membawa kepada kemerosotan dan kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka.(ms 91)
  1. Kelemahan Kepimpinan
  2. Masalah  Perpaduan
  3. Kelemahan askar Melaka
  4. Kedatangan Portugis
Tuliskan negeri-negeri yang disinggahi Sultan Mahmud semasa melarikan diri daripada Portugis.
MuaràPahangàBentan
Mengapakah Tun Mutahir dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud.(ms 91)
Difitnah kerana memiliki harta yang melebihi harta sultan.
Apakah iktibar yang dapat kita ambil daripada kejatuhan Kesultanan Melaka.
  • Peraduan adalah amat penting
  • Sikap peminpin mesti ikhlas
  • Kelengkapan senjata harus diperbaiki
Apakah yang berlaku sekiranya Portugis berjaya menguasai Selat Melaka
Mereka dapat mengusai perdagangan di timur 
Apakah syarat-syarat yang dikenakan oleh Alfonso de Albuquerque kepada Sultan  Mahmud Shah supaya Melaka tidak diserang.(ms 95)
Membebaskan semua tahanan
Membenarkan Portugis membina kubu
Apakah sikap yang ada pada Sultan Mahmud Shah yang perlu kita contohi dalam mempertahankan kedaulatan bangsa. (ms 91)
Mempunyai semangat yang berani dan cintakan tanah air.
Apakah tujuan utama Portugis datang ke Melaka. (ms 94)
Memonopoli perdagangan rempah ratus
Menyebarkan agama kristian
Apakah tindakan yang diambil oleh Sultan Mahmud Shah terhadap pedagang Portugis setel;ah diadu oleh pedagang Gujerat.(ms 91)
Sultan Mahmud menahan orang-orang Portugis 
Mengapakah pentadbiran Bendahara Tun Pepatih Putih dianggap lemah. (ms 91)
Pepatih Putih sudah tua dan selalu uzur 
  • Kelemahan kepimpinan
  • Pembelotan pedagang
Peristiwa di atas berlaku semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Apakah kesannya. (ms 91)
Portugis dapat menawan Melaka 
Kematian X pada 1948 menandakan
kemerosotan Tanah Melayu Melaka bermula



Siapakah X yang dimaksudkan dalam maklumat di atas. (ms 91)
Bendahara Tun  Perak

Senaraikan factor-faktor yang membawa kejatuhan Melaka. (ms 91)
Faktor-faktor kemerosotan dan kejatuhan Melaka:
  1. kelemahan kepimpinan
  2. masalah perpaduan
  3. kelemahan tentera Melaka
  4. Kedatangan Portugis
Tandakan pada senjata yang digunakan oleh pihak Portugis (ms 93)
 



b. Apakah kelebihan senjata tersebut jika dibandingkan dengan senjata yangdigunakan oleh askar Melaka.
Dapat digunakan bagi jarak yang jauh dan kesannya lebih besar
Labelkan negeri-negeri dalam peta di bawah. (ms 95)
 

































Bab 7Tajuk: Johor menegakkan semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
Arahan: Lengkapkan carta di bawah.(rujuk m/s 101-103)
Kejatuhan Melaka, Sultan Mahmud Shah berundur ke Pagoh




Serangan Portugis, Sultan Mahmud menuju ke Bentan




Bersemayam sementara di Pahang

Baginda juga dikenah sebagai Raja Ujong Tanah san Bentan

Dari Pahang bergerak ke Pulau Bentan

Sultan Alauddin Riayat Shah II bergerak dari Bentan ke Ujong Tanah dan mengasaskan Kerajaan Johor

Baginda mengumpulkan kekuatan tentara dengan bantuan penduduk dari jajahan takluknya
ßà
Sultan Mahmud Shah meninggalkan dan berundur ke Kampar Meninggal di Kampar
PENGASASAN KERAJAAN JOHOR
Lengkapkan tempat kosong dengan jawapan yang paling tepat.
  1. Sultan Alauddin Tiayat Shah ialah pengasas kerajaan di tanah besar Johor atau Ujong Tanah.
  1. Sultan Alauddin Riayat Shah II memperkukuhkan kuasanya dengan menguasai semua jajahan takluk Melaka dan menjadikannya jajahan takluk Johor.
  1. Pusat pentadbiran Kerajaan Johor sentiasa berubah-ubah disepanjang Sungai Johor dan Kepulauan Riau-Lingga bagi mengelakkan ancaman dari kuasa Portugis, Acheh dan Jambi.
  1. Tun Sri Lanang dan Laksamana Tun Abdul Jamil merupakan dua orang pembesar Johor yang terlibat dalam usaha menawan Kerajaan Melaka.
  1. Pada tahun 1941,  Kerajaan Johor berjaya mengalahkan Portugis di Melaka dengan bantuan Belanda.
  1. Penaklukan Melaka oleh Portugis menyebabkan para pedagang dari Benggala, Sri Lanka, Pegu dan Turki mula beralih ke Acheh.
  1. Acheh telah berjaya menjadi sebuah kerajaan yang kuat semasa pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.
  1. Monopoli perdagangan lada hitam berjaya diperolehi setelah menakluk Pedir dan Pasai.
  1. Perang Tiga Segi yang berlaku antara Johor, Acheh dan Portugis adalah disebabkan oleh kepentingan menguasai jalan perdagangan di Selat Melaka.
  1. A. Famosa  merupakah sebuah kota pertahanan Portugis yang kukuh di Melaka.
KEMEROSOTAN KERAJAAN JOHOR (m/s:113-114)
Jawab semua soalan berikut.
  1.  Mengapakah Jambi berusaha membebaskan diri daripada jahahan takluk Johor?
-pertengahan abad ke 17, Jambi muncul sebagai kuasa politik dan ekonomi di selat Melaka. Jambi mula menyaingi Johor dalam kegiatan perdagangan dan cuba bebas diri dari Johor.
  1. Bagaimanakah Laksamana Tun Abdul Jalil menyelamatkan kerajaan Johor daripada  terus merosot?
-Beliau mendapatkan bantuan askar upahan Bugis pada tahun 1679 dan mengalahkan Jambi.
  1. Nyatakan perwatakan dan pengaruh Laksamana Tun Abdul Jamil di Johor                
  a) pembesar berpengaruh di Johor
 b)  panglima perang yang gagah berani
 c)  ambil alih tugas Bendahara sebagai pelantik raja
 d)  pemangku raja
4.    Lengkapkan jadual berikut dengan jawapan yang sesuai.     
Perebutan kuasa di Johor 1677


Tokoh terlibat
Laks Tun Abdul Jamil
Bendahara Tun Habb Abdul Majid
Sebab-Sebab perebutan kuasa
Laksmana Tun Abdul Jamil telah mengenepikan Bendahara Tun Habib Abdul Majid semasa melantik Sultan Mahmud Syah II.
Bendahara berasa behau yang sepatutnya menjalankan tugas sultan.
Bab 8 Kerajaan Melayu Baru
2. KELANTAN
Jawab soalan-soalan di bawah dengan jawapan yang paling sesuai.
1.    Siapakah sejawawan yang menamakan Kelantan sebagai Ho-lo-tan atau Kuo-lo-tan?
Sejarahwan China, Shen Tau
2.    Nyatakan ibu kota baru Kerajaan Kelantan.
Kota Bharu
3.    Apakah yang terjadi selepas kemangkatan Long Yunus ?
 Terengganu menyerang kelantan
4.    Terengganu berjaya menawan Kelantan dengan bantuan siapa?
 Patani
5.    Bagaimanakah Sultan Muhammad 1 mengekalkan kemerdekaan Kelantan? ( m/s 130 )
 Baginda menjalin hubungan diplomatic dengan Siam
3. TERENGGANU
Lengkapkan maklumat berikut.

Asal-usul  ( m/s 131 )
i) Taring anu

Terengganu
Pembentukan Kerajaan ( m/s 131 )
ii)Terletak di Kuala Sungai Terengganu
iii) Muncul sekitar tahun 1700 hingga 1703.
iv) Tun Zainal Abidin Paduka Maharaja menjadi raja Terengganu dengan gelaran  Sultan Abidin 1.

Keistimewaan ( m/s 132 )
v)Muncul sebagai pelabuhan pedalaman yang penting di Kepulauan Melayu.
vi)Antara negeri terawal menerima Islam.
KERAJAAN SELANGOR
4. Lengkapkan carta aliran di bawah:
KRONOLOGI PERISTIWA BELANDA MENAKLUKI SELANGOR.
Belanda menyerang Sultan Ibrahim Shah di Kuala Selangor.
Baginda berundur ke Hulu Selangor, Bernam dan seterusnya ke Pahang.
Tahun 1785, Sultan Ibrahim Shah dengan bantuan Selangor mendapatkan semula Kuala Selangor.
Tahun 1786, Belanda mengepung Kuala Selangor.
Sultan Ibrahim Shah meminta pertolongan Perak.
Perjanjian kerjasama dibuat antara Kuala Selangor dengan Perak.
5. Negeri Sembilan: 9 Daerah @LuakàSungai Ujong, Rembau, Jelebu, Johol, Ulu Muar, Inas, Gunung Pasir, Teranchi dan Jempul
Isi tempat kosong di bawah. 
6. Siapakah yang telah pergi ke Siak dan Johor untuk mendapatkan keizinan memerintah Negeri Sembilan?
Raja Melewar 
7. Apakah gelaran yang digunakan oleh pemerintah Negeri Sembilan?
Yamtuan Besar
8. Kebanyakan penduduk Negeri Sembilan berasal dari Minangkabau.


TINGKATAN 1 BAB 9
LEMBARAN KERJA 1: CONTOH JAWAPAN m/s 140
ARAHAN: Isikan tempat kosong dalam piramid di bawah dengan jawapan yang betul.
SULTAN
Pembesar Peringkat Negeri
Pembesar Peringkat Daerah dan Jajahan
Penghulu Peringkat Kampung
Struktur Pemerintahan dan Pentadbiran Negeri-negeri Melayu
ARAHAN:Kenalpasti ciri-ciri dan keistimewaan di bawah sama ada Adat Temenggung atau Adat Perpatih.
Adat Temenggung
·         Sistem Pemerintahan bercorak autokratik. Kuasa tertinggi di tangan raja atau sultan. Bagingda menjadi ketua pentadbir, ketua agama dan menjadi symbol kedaulatan serta perpaduan raykat.
·         Dalam pembahagian harta pustaka, anak lelaki diutamakan kerana lelaki mempunyai tanggungjawab yang lebih besar berbanding wanita.
·         Menekankan unsure demokrasi dan permuafakatan. Setiap suku mempunyai. Sesuatu keputusan dibuat secara bersama. Yamtuan Besar sentiasa berunding dengan Undang dalam membuat keputusan.
·         Perkahwinan dilakukan mengikut hukum syarak.
·         Sistem kekulargaan mengikut sebelah ibu dan ayah. Selari dengan hukum syarak, lelaki diberikan keutamaan kerana mereka menjadi ketua keluarga dan nasab keturunan dikira daripada sebelah bapa.
Adat Perpatih
·         Perkahwinan sesama suku adalah dilarang kerana suku yang sama dianggap bersaudara.
·         Pewarisan harta pusaka secara turun temurun daripada kepunyaan suku. Pewarisan harta diberatkan di sebelah ibu kerana anak perempuan menjadi asas kewujudan suku.
·         Setiap ahli suku adalah bersaudara. Dari segi jurai keturunan, keluarga sebelah ibu diutamakan kerana jurai ini melahirkan suku.
LEMBARAN KERJA TIGA SOALAN STRUKTUR
Arahan :
Senaraikan contoh-contoh “bahasa dalam” atau juga dikenali sebagai bahasa istana     beserta maksudnya.

             Bahasa Istana                              Maksudnya

Bersiram
Mandi
Bersantap
Makan
Mangkat  
Meninggal dunia
Bersemayam
Duduk atas singgahsana takhta
Gering 
Sakit
Berangkat    
Meninggalkan sesuatu tempat
LEMBARAN KERJA EMPAT
Nyatakan empat tugas utama pembesar jajahan dan daerah.
i-Menjaga dan mengekalkan keamanan
ii-Mempertahankan kedaulatan negeri
iii- Menyerahkan sebahagian hasil dan cukai kepada kerajaan
iv-Menyediakan tenaga kerja.
LEMBARAN KERJA 5
Senaraikan butiran yang terdapat dalam dua undang-undang bertulis di bawah.
Undang-undang Bertulis
Hukum Kanun Melaka
Undang-undang Laut Melaka
·   Hak dan keistimewaan raja dan kaum kerabatnya.
·   Peranan dan tanggungjawab rana dan pembesar.
·   Undur Islam yang berkaitan dengan jenayah, muamalah, keluarga, keterangan dan acara.
·     Tugas oegwaai kapal.
·     Langkah keselamatan dalam kapal.
·     Tugas anak-anak kapal.
·     Penyewaan dan penumpangan kapal dagang.
·     Kuasa nakhoda menjatuhkan hukuman.
Lengkapkan rajah di bawah berdasarkan sistem timbangan,sukatan dan ukuran yang digunakan oleh masyarakat Melayu dalam kegiatan perdagangan.
Sistem Sukatan       
Sistem timbangan 
Sistem ukuran
Alat yang digunakan 
Alat yang digunakan
Ukuran yang digunakan
Kaul, cupak dan gantang
Dacing dan pikul
Relung, hasta dan jengkal

Mengukur berat sesuatu barangan

Emas, perak, bijih timah dan rempah
Mengukur keluasan dan jarak antara dua tempat
Mengukur keluasan tanah, mengukur kependekan sesuatau benda dan mengukur jarak
Mengukur isipadu sesuatu benda
Menyukat beras, menyukat bijih timah, menyukat garam dan menyukat kekacang.
LEMBARAN KERJA 7:
ARAHAN: Isikan pernyataan yang betul dengan (Ö ) dan pernyataan yang salah dengan
( X).
1.       Golongan bangsawan merupakan pemerintah tertinggi dalam masyarakat Melayu tradisional. (X )
2.       Golongan hamba adalah golongan paling rendah dan terdiri daripada tiga jenis iaitu hamba raja, hamba berhutang dan hamba biasa. ( Ö  )               
3.       Semasa upacara pertabalan Sultan Melaka, Laksamana duduk berhampiran dengan singgahsana. ( X )
4.       Dalam perkahwinan Melayu, upacara berikut merupakan adat yang perlu dijalankan iaitu meminang, merisik, berkahwin dan akad nikah. ( X )
5.       Hormat dilakukan dengan memanggil orang yang lebih tua berdasarkan pangkat seperti pak long, pak ngah dan pak lang.  (    Ö     )
6.       Golongan rakyat menggunakan masa lapang dengan melakukan aktiviti bermain sepak raga.  (    Ö     )
7.       Cerita sastera lisan pada zaman masyarakat Melayu tradisional disampaikan oleh tukang cerita sambil bermain piano.                  (    X    )
8.       Karya Persuratan dihasilkan dalam pelbagai bidang termasuklah bidang agama, kesusasateraan, ketatanegaraan, sejarah, bahasa dan perubatan.  (    Ö     )
9.       Rumah Melayu di Negeri Sembilan bercorak seni bina Siam dan Majapahit.  (    X    )
10.    Semua masyarakat Melayu  tradisional akan melanjutkan pelajaran agama ke Mekah. (    X    )





























BAB 10 SARAWAK
LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK
Isi tempat kosong
a)      Apakah nama asal Sarawak?
Batang Sarawak atau  Sungai Sarawak
b)      Negeri Sarawak ditadbir oleh Kesultanan Brunei  sejak abad ke 15
c)      Kerajaan Brunei membahagikan Sarawak kepada beberapa unit jajahan
d)      Kawasan Sungai Sarawak (Kuching) di tadbir oleh Pangeran Mahkota
Masyarakat Sabah
a)      Terdapat 27 kumpulan etnik di Sarawak.
b)      Kumpulan Etnik yang terdapat di Sarawak ialah Iban, Melayu, Bidayuh ,Melanau, Kenyah , Penan, Punan, Kedayan, Kayan, Kelabit dan Murut.
 c)       Lengkapkan jadual taburan penempatan kumpulan etnik mengikut kawasan di Sarawak.
Penempatan
Kumpulan etnik
Kawasan Penempatan
Persisiran pantai
Orang Melayu
Kawasan Kuching, Simanggang, Sibu, Mukah, Oya, Saribas dan Tanjung Datu
Orang Melanau
Lembah Utara Rajang, Mukah, Oya dan Bintulu.
Lembah sungai
Iban
Sungai Saribas, Sungai Sikrang, Sungai Batang Lupar dan Sungai Rajang
Bidayuh
Sungai Sadong dan Sungai Kayan
Kenyah
Batang Baram, kawasan Uku Batang, Rajah dan Balui.
Pedalaman
Kelabit
Lembah Terusan dan Sungai Baram
Penan
Kawasan Hutan Baram dan Sungai Rajang
Murut
Kawasan kaki bukit dan gunung di utara Sarawak dan di kawasan Sungai Trusan dan Limbang
KEGIATAN SOSIOBUDAYA
Pelbagai etnik di Sarawak telah mewujudkan Budaya yang berbeza tetapi masih memupuk semangat kekitaan di masyarakat Sarawak. 
1.Pendidikan
  • Penduduk Bumiputera Sarawak menerima pendidikan tidak formal dan formal 
·         Pendidikan tidak formal melalui cerita lisan yang berkaitan dengan amalan dan kepercayaan turun temurun seperti cara berburu dan memungut hasil hutan.
  • Pendidikan formal dijalankan di masjid dan sekolah agama
  • Pendidikan Agama Islam ialah membaca al-quran dan  tulisan jawi.
2. Peraturan dan adat resam
  • Setiap suku etnik mempunyai adat resam  yang tersendiri. 
  • Mereka yang beragama Islam adat resamnya adalah berasaskan ajaran agama Islam 
  • Mereka yang bukan beragama Islam mereka akan patuh pada cara hidup dan adat resam yang diwarisi turun-temurun daripada nenek moyang  mereka . 
  • Masyarakat bumiputera Sarawak  mempunyai tuai rumah yang bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah perkahwinan, penceraian, peraturan dan perayaan.
  • Dua upacara penting yang perlu ditentukan oleh tuai rumah ialah hari gawai atau pesta menuai dan perayaan berangi.
3. Perayaan dan adat resam kumpulan etnik di Sarawak.
Kumpulan etnik di Sarawak
Iban
Melayu
Kayan, Kelabit, Kenyah
Tradisi menyimpan pasu, gong dan tempayan/ tajau.
Tajau diwarisi turun-temurun benilai dan dianggap suci.
Tajau berfungsi sebagai harta simpanan.
Mengamalkan peraturan dan adapt resam yang berasaskan ajaran agama Islam.
Hidup bermasyarakat dan saling membantu semasa menanam padi, kenduri dan perayaan.
Telinga dan menggantung gelang timah/ tembaga hingga telinga menjadi lanjut.
Jenis anting-anting yang digunakan melambang status yang berbeza.
Anting-anting diwarisi secara turun-temurun.
Melukis tatu dengan pelbagai corak yang mempunyai makna tersendiri.


4. Kebudayaan
Melanau
a)      Merayakan perayaan kaul
b)      Tujuan: menjamu ipok yang mengawal laut

Iban

a)      Merayakan perayaan Gawai ( Pesta Menuai)
b)      Jenis Hari Gawai
i.  gawai burung
ii. gawai batu
iii.gawai kenyalang
iv. gawai antu
c)        Menari tarian ngajat sebagai tanda kesyukuran
Melayu
a)      Mengamalkan kesenian tradisi bergendang
b)      Kaum lelaki menari dan kaum perempuan bermain gendang sambil menyanyi dan berpantun
5. Agama dan kepercayaan
Kepercayaan Animisme
Maksud:
Kepercayaan kepada semua benda seperti gunung, bukit, busut, pokok kayu dan hutan.
Mempercayai semangat dan roh.
Diamalkan oleh kaum Iban, Murut, Kelabit, Kenyah, Kayan dan Bisaya.
Orang Penan:
Dikenali sebagai Penan Nomad, Dilarang menetap secara kekal, Dilarang menebang pokok besardan dilarang melapangkan kawasan hutan.
Kegiatan ekonomi
a. Kegiatan ekonomi penduduk Sarawak banyak bergantung pada  bentuk muka bumi, kawasan petempatan suku kaum, dan sumber alam.
b.      Kegiatan ekonomi utama di Sarawak ialah ekonomi sara diri
c.       Masyarakat Sarawak hidup dengan menanam padi huma, menjadi nelayan, memburu, memungut hasil hutan dan berniaga kecil-kecilan.
d.      Kegiatan ekonomi kumpulan etnik di Sarawak.
Kumpulan Etnik
Kegiatan Ekonomi
Melayu
*Menanam padi sawah dan kelapa
*Menjadi peniaga kecil-kecilan dan orang tengah
Melanau
*Menanam padi sawah
*Menjadi nelayan
Iban,Kayan dan Kenyah
*Menanam padi huma secara gotong royong.
*Memburu dan memungut hasil hutan
Bidayuh
*Menanam padi huma
*Menjadi peladang
Kelabit
*Menanam padi sawah
*Memburu dan memungut hasil hutan













Kegiatan Ekonomi: Pertanian, Perlombongan, Perdagangan
1.      Pertanian
  • Penanaman padi huma, padi sawah ada hitam merupakan kegiatan tanian yang penting di Sarawak.
  • Padi huma ditanam di sekitar tempat tinggal setiap kumpula etnik.
  • Padi huma ialah makanan penting untuk kaum Iban, Bidayuh dan Orang Ulu.
  • Orang Kelabit menanam padi sawah di kawasan hulu Sungai Baram dan terkenal dengan beras Bario
  • Perusahaan sagu  diusahakan oleh kaum Melanau.
  • Tepung sagu diperolehi daripada isi pokok sagu yang dipanggil Ripo.
  • Lada hitam diusahakan oleh orang Kedayan dan Murut, ia juga merupakan tanaman tradisional Sarawak.
2.      Perlombongan
  • Antimoni dan emas  ialah bahan galian terpenting di Sarawak.
  • Pada peringkat awal, kegiatan ini ditadbir oleh Datu patinggi Ali .
  • Kaum Bidayuh dan Cina di sekitar Bau, Paku dan Bidi terlibat aktif dalam kegiatan ini.

3.Perdagangan.
a) Sarawak  ke Melaka.
Emas, Ikan, Permata, Sarang Burung, Kapur Barus, Halia, Lata Hitam.
Barang dagangan dari Sarawak ke Melaka 

Lada Hitam, Kapur Barus, Emas, Kayu Cendana, Sumbu Badak, Telur penyu

Sarawak
←→
China

Besi, Kaca dan Pinggan Mangkuk

Barang dagangan antara Sarawak dan China.



















































BAB 11 (SABAH)
a) Latar belakang Sejarah Sabah
Lengkapkan latar belakang sejarah Sabah.

System pemerintahan di Sabah

Sistem politik
Kesukuan
Sistem politik
Kesultanan
Sistem politik
Ketua bebas
Tempat à
Pedalaman
Pesisiran pantai

Pribumi à
Kadazandusun
Kesultanan Brunei


Murut


Cari hidup à
Kelampak kecil


B)  Masyarakat Sabah
Kumpulan Etnik dan Penempatan
Tuliskan nama kunpulan etnk di bawah:
Penempatan
Kumpulan etnik
Kawasan penempatan
Penduduk Pesisiran Pantai
Melayu-Brunei à
Pantai Barat Papar, Kimanis
Bajau à
Kota Belud, Papar, Semporna
Suluk à
Semporna, Lahad Datu, Tawau
Penduduk Lembah Pantai
Kadazandusun
Pantai Barat & pedalaman di Ranau, Penampang
Penduduj pedalaman
Murut
Tenom, Keningau dan Rundum
b)      Kegiatan Sosiobudaya
a)    Lengkapkan bahagian dalam kegiatan sosiobudaya berikut:
Kegiatan Sosiobudaya
I)    Pendidikan
II)   Peraturan dan Adat Resam
III)   Agama dan kepercayaan
IV)    Kesenian
a) Pendidikan
Sistem pendidikan penduduk Sabah boleh dibahagikan kepada: 
Pendidikan formal dan Pendidikan tidak formal
b) Peraturan dan Adat Resam
Terdapat beberapa undang-undang adapt yang menjadi amalan penduduk di Sabah.  Antaranya ialah:
Adat Pertanian, Adat Perkahwinan dan Adat Kematian
Sila rujuk buku teks muka surat 195
c) Lengkapkan carta aliran di bawah: Murut, Kadazandusun, agama dan kepercayaan
·         Mengamalkan kepercayaan animisme.  Sebilangan kecil daripada mereka memeluk agama Islam.
·         Tuhan mereka satu sahaja, iaitu Kinorohingan yang bersemayam di dunia lain.
·         Setiap tahun selepas menuai padi, upacara Magavau dijalankan untuk menghormati semangat padi.
·         Pesta Keamatan diadakan sebagai tandai kesyukuran kepada Kinorohingan yang telah memberikan hasil padi yang banyak.
·         Bomoh untuk membuang kepanasan dipanggil Bobohizan
·         Setiap orang yang mati rohnya  akan pergi ke Gunung Kinabalu.
·    Mempercayai animisme iaitu setiap batu, pokok dan sungai mempunayi roh.
·    Gunung Antulai atau dikenali sebagai Gunung Aru (Gunung Hantu) dianggap sebagai tempat suci.
·    Mereka mempecayai Aki Kopuno iaitu kuasa yang mencipta segala-galanya.
·    Bomoh yang boleh berhubung kuasa ghaib dipanggil Babalian







d) Kegiatan Ekonomi Di Sabah
Lengkapkan carta minda berikut yang menunjukkan kegiatan ekonomi di Sabah:
Memungut hasil laut
Contoh: agar-agar, timun laut
Pertanian
Kaedah: kekal dan pindah
Menangkap Ikan
Peralatan: jaring dan kelang

Memungut sarang burung

Pengeluar utama: Gua dan Gomantong

Perdagangan

Dua kaedah: tukar barang dan wang

Memungut hasil hutan

Contoh hasil hutan:
Damar ratan dan madu lebah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan