BAB 1
SEJARAH DAN KITA 
1.1  PENGERTIAN SEJARAH
Padankan pernyataan di bawah. 
|     NAMA TOKOH                                 PENGERTIAN  |   
|     Syajaratun:   Popok atau pohon, salasilah rawayat, keturunan dan asas usul. Herodotus:   Penceritaan tentang tindakan manusia dan sebab-sebab mereka melakukannya. Ibn Khaldun:   Sejarah membicarakan tentang masyarakat manusia atau peradaban   manusia,tentang perubahan-perubahan yang berlaku pada sifat-sifat masyarakat   itu. Muhd Yusof Ibrahim:   Sejarah merupakan catatan atau rekod mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku   pada suatu masa yang lalu.  |   
CIRI SEJARAH
Nyatakan ciri-ciri sejarah berdasarkan maklumat yang diberi.
|     Fakta yang tepat & benar Peristiwa, tempat,tokoh & Tarikh yang   dibuktikan.  |        |        Penting & Bermakna Peristiwa yang beri kesan pada palajar,   keluarga, masyarakat & negera.   |   
|             ↖                                                Ciri-ciri Sejarah                                ↗                                                                     ↓  |   ||
|     Sebab & Akibat Mencari kebenaran sesuatu peristiwa pada masa   lalu.  |   ||
1.2  SUMBER SEJARAH
Lengkapkan jadual di bawah.
|     |         SUMBER   PERTAMA   |         SUMBER   KEDUA  |   
|      MAKSUD  |        Sumber yang belum diolah  |        Bahan yang dikaji melalui pembacaan yang   bertulis  |   
|      BENTUK  |        Kertas, keterangan lisan, fosil, artifak  |        Bahan yang telah diolah, dicetak dan disebarkan   pada umum  |   
|      CONTOH   SUMBER  |        Fail rasmi jabatan, surat peribadi, diari, batu   bersurat  |        Buku, majalah, jurnal, akhbar, risalah, laporan   tahunan jabatan  |   
1.4 KAEDAH PENGKAJIAN SEJARAH
Nyatakan maksud setiap kaedah kajian sejarah dan berikan tiga contoh untuk setiap satu kaedah.
|     KAEDAH   LISAN  |        KAEDAH   BERTULIS  |        KAEDAH   ARKEOLOGI  |   
|     Maksud : Proses mendapatkan maklumat melalui   temubual  Contoh : 
 
 
  |        Maksud : Proses mendapatkan maklumat melalui   sumber yang ditulis, dilakar, dipahat pada bahan-bahan tertentu Contoh : 
 
 
  |        Maksud : Proses mendapat maklumat berdasarkan   kajian sainstifik termasuk angkasa lepas, martitim, gali cari Contoh : 
 
 
 
  |   
1.5 PENTAFSIRAN SEJARAH
Isikan tempat kosong dengan berpandukan jawapan yang diberikan.
- Tafsiran sejarah boleh menjadikan sesuatu peristiwa itu bermakna      dan berfaedah. 
 
- Tafsiran sejarah yang betul dan tepat memerlukan seorang sejarawan      melakukan penyelidikan. 
 
- Tafsiran tentang sesuatu peristiwa sejarah yang sama mungkin berbeza      antara sejarawan. 
 
- Tafsiran sejarah antara seseorang sejarawan dengan sejarawan yang lain      berbeza disebabkan pandangan berlainan. 
 
- Sejarawan perlu jujur dan bertanggungjawab dalam membuat      penyelidikan dan penilaian tentang sesuatu peristiwa sejarah. 
 
1.6 KEPENTINGAN SEJARAH
Tandakan   /  untuk penyataan yang betul dan  x untuk penyataan yang salah.
                                                                                                              BETUL / SALAH
1. Dengan mempelajari sejarah kita akan memperoleh
    banyak pengalaman.                                                                                X
2. Zaman Paleolitik, Neolitik dan Zaman Logam tidak
    wujud di Malaysia.                                                                                  V 
3. Terdapat ramai tokoh dan pemimpim negara yang                                         
     telah menyumbang khidmat bakti demi mempertahankan negara.        V
4.  Sejarah banyak mengajar kita supaya kesilapan masa lalu
     tidak berulang lagi.                                                                                  V
5. Sejarah boleh memberi panduan dan iktibar kepada kita.                       V
6. Keagungan Kesultanan Melayu Melaka tidak perlu dijadikan                         
    perangsang untuk mencapai kemajuan negara.                                        X
BAB 2: ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA
 Lengkapkan jadual di bawah dengan ciri-ciri Zaman PraSejarah Di Malaysia
   ZAMAN PRASEJARAH |   |||
|     CIRI-CIRI  |       ZAMAN PALEOLITIK (BATU LIMA) |        ZAMAN NEOLITIK  |        ZAMAN LOGAM (BATU BARU)  |   
|     Penempatan  |        ·           Hidup berpindah – randah  ·           Biasanya tinggal di kawasan   terbuka (di luar gua), di dalam gua dan di sekitar tasik   |        ·     Wujud sistem bermasyarakat   seperti mempunyai ketua dan membuat pembahagian kerja  ·     Tinggal di gua dan   berhampiran sungai   |        ·        Hidup menetap  ·        Ada yang masih tinggal di   dalam gua dan berhampiran dengan sungai  ·        Mempunyai adat resam   |   
|     Kegiatan dan Peralatan  |        ·           Memburu binatan liar  ·           Memungut hasil hutan seperti   buah-buahan dan pucuk-pucuk daun  ·           Mengamalkan cara higup sara   diri  ·           Menggunakan alat batu sebagai   alat utama dalam kehidupan seharian   |        ·     Mencipta peralatan tembikar   seperti bekas air, periuk dan belanga  ·     Bercucuk tanam  ·     Menangkap ikan dan menternak   binatang  ·     Berburu dan memungut hasil   hutan  ·     Berdagang secara tukar barang    ·     Manggunakan alat batu seperti   beliung dan pemukul kulit kayu  ·     Mencipta barang-barang kemas   seperti kalung, anting-anting dan gelang   |        ·        Menghasilkan alat logam   daripada gangsa dan besi  ·        Bercucuk tanam, menangkap   ikan, berburu, menternak binatang dan menjalankan kegiatan perdagangan secara   tukar barang   |   
|     Kepercayaan  |        ·           Animisme  ·           Mengamalkan upacara   perkuburan   |        * Animisme  |        * Mempunyai kepercayaan dan pegangan hidup yang   tertentu *Menjalankan kepercayaan  dan pegangan hidup yang   tertentu  |   
|     Lokasi di Malaysia  |        ·           Bukit Jawa, Kota Tampan dan   Bukit Bunuh di Lenggong, Perak  ·           Gua Niah, Sarawak  ·           Tingkayu, Sabah   |        ·     Gua Cha, Kelantan  ·     Bukit Tengkorak, Sabah   |        ·        Sungai Tembeling, Pahang  ·        Gua Harimau, Perak.  ·        Changkat Menteri, Perak.   |   
Pengukuhan Minda                                                
- Zaman Paleolitik di Malaysia bermula kira-kira 200 000 hingga 300 000      (ms 21) 
 
- Kira-kira 7000 tahun dahulu wujudnya Zaman  Neolitik di      Malaysia.(ms 24) 
 
- Zaman Logam di Malaysia yang bermula kira-kira 4000 tahun dahulu,      manusia telah mencipta gangsa dan besi (ms 26) 
 
- Nyatakan bukti Zaman Mesolitik tidak wujud di Malaysia? 
 
Penyelidikan terkini oleh Pusat Arkeologi Malaysia, Universiti Sains Malaysia, telah membuktikan Malaysia tidak mengalami Zaman Mesolitik. Keadaan ini disebabkan alat batu seperti alat batu Hobinh telah wujud di Bukit Jawa, Lenggong Perak, kira-kira 200 000 hingga 300 000 tahun dahulu iaitu pada awal Zaman Paleolitik. (ms 21)  
     5.   Huraikan apakah yang anda faham tentang konsep animisme?
           Animisme ialah kepercayaan setiap benda seperti batu dan pokok mempunyai (jiwa dan roh) orang mati.
BAB 3 :  KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
Nyatakan maksud Kerajaan Agraria dan Maritim
|     |        Maksud  |        |   
|     ↙  |        |        ↘  |   
|     Kerajaan   Agraria  |        |        Kerajaan   Maritim  |   
|     Kerajaan yang menjalankan kegiatan ekonomi yang   berasakanpertanian. Terletak di kawasan tanah subus, di lembangan sungai dan   kawasan pedalaman,  |        |        Kerajaan yang terletak di kawasan persisiran   pantai dan menjalankan kegiatan yang berkaitan dengan laut,  |   
 Terangkan ciri-ciri Kerajaan Agraria.
   Contoh Kerajaan |        1.Kerajaan Angkor 2.Kerajaan Funan  |   
|     Kegiatan Masyarakat  |        1.Berburu 2.Mengutip hasil hutan 3.Menangkap ikan 4.Bertani 5.Menternak binatang  |   
|     Hasil Pertanian  |        1.Ubi taro 2.Padi huma 3Padi sawah  |   
|     Peranan Pemerintah  |        Membina empangan dan saliran untuk menjalankan   kegiatan pertanian dan menternak binatang.  |   
|     Sifat Masyarakat  |        1.Gigih 2.Kerjasama 3.Berkemahiran tinggi  |   
Terangkan ciri-ciri Kerajaan Maritim
   Contoh Kerajaan |        1.Kerajaan Champa 2 Kerajaan Chih Tu 3.Kerajaan Srivijaya 4.Kerajaan Kedah Tua 5.Kerajaan Majapahit  |   
|     Kegiatan Masyarakat  |        1.Perdagangan 2.Membuat kapal 3.Perikanan  |   
|     Pusat Perdagangan  |        1.Pelabuhan utama  dan pengumpulan barangan. 2.Hasil barangan hasil hutan,rempah ratus, ubat ubatan, gaharu , cendana   dan damar.  |   
|     Kemahiran masyarakat  |        1. Mahir membuat kapal 2. Menguasai ilmu pelayaran  |   
Kerajaan Champa
Lengkapkan tempat kosong berikut:
|      KERAJAAN   CHAMPA  |   
|     1. Diasaskan sekitar   tahun 192 Masihi oleh Chu-Lian.  |   
   
  |   
   
  |   
   
  |   
   
  |   
   
  |   
   
  |   
   
  |   
BAB 4 PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
1. Mengapakah Parameswara melarikan diri dari Palembang ?
Muka Surat 47
2. Siapakah pengasas Kesultanan Melayu Melaka ?
a) kerana diserang oleh Majapahit
b) Parameswera
3.Lengkapkan arah tuju Paramewara.
|     Palembang   |        à  |        X  |        à  |        Melaka  |   
 XàTeamsik 
4. Apakah peristiwa penting yang berlaku di tempat X ?
 Parameswara membunuh Temagi
|     Sejarah melayu  ·     Peristiwa   pelanduk menendang anjing perburuan anjing Parameswara. Menamakan   tempat bersempena dengan Pokok Melaka tempat beliau berehat.   |        Istilah Arab a. Mulaqah  Bermaksud   pertemuan b. Malakat  Perhimpunan   segala dagang  |        Mitos Hindu a. Amalaka  Pokok pertama   yang tumbuh di alam semesta.  |   
BAB 5: KEGEMILANGAN MELAKA: KEMATANGAN HUBUNGAN LUAR
- a. Nyatakan dua bentuk hubungan      kerajaan Melayu Melaka? 
 
i.Diplomatik 
ii.Perdagangan 
|     Hubungan   Serantau    |        Hubungan   Antarabangsa    |   
|     i.  Pasai ii. Jawa iii. Siak iv. Kampar  |        i. China ii. Siam iii. Ryukyu (Jepun) iv.Gujerat v.Tanah Arab  |   
|     Pusat Perkembangan agama islam  |   |||
|     ↙  |        ↙  |        ↘  |        ↘  |   
|     Kedatangan   agama islam ke Melaka  |        Perkembangan   agama islam di Melaka  |        Cara penyebaran   Agama Islam  |        Kesan   Penyebaran Agama Islam  |   
|     ·   Perkahwinan diraja ·   Mubaligh Arab Pedangan Arab dan India  |        ·   Tempat pertemuan ulama dan pendakwah ·   Peranan pemerintah (menyediakan tempat   tinggal menyambat baik kedatangan Islam mendirikan institusi agama ·   Peranan Istana  |        ·   Perkahwinan ·   Dakwah ·   Perdagangan ·   Sifat agama islam itu sendiri  |        ·   Perubahan cara hidup masyarakat ·   Gelaran sultan ·   Perundangan ·   Pendidikan (sekolah pondok) ·   Keseruan Islam ·   Tulisan Jawi  |   
Bab 6 Kemerosotan Melaka
Nyatakan faktor-faktor yang membawa kepada kemerosotan dan kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka.(ms 91)
- Kelemahan Kepimpinan
 - Masalah  Perpaduan 
 - Kelemahan askar Melaka 
 - Kedatangan Portugis 
 
Tuliskan negeri-negeri yang disinggahi Sultan Mahmud semasa melarikan diri daripada Portugis. 
MuaràPahangàBentan
Mengapakah Tun Mutahir dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud.(ms 91)
Difitnah kerana memiliki harta yang melebihi harta sultan.
Apakah iktibar yang dapat kita ambil daripada kejatuhan Kesultanan Melaka.
- Peraduan adalah amat penting
 - Sikap peminpin mesti ikhlas
 - Kelengkapan senjata harus diperbaiki
 
Apakah yang berlaku sekiranya Portugis berjaya menguasai Selat Melaka
Mereka dapat mengusai perdagangan di timur 
Apakah syarat-syarat yang dikenakan oleh Alfonso de Albuquerque kepada Sultan  Mahmud Shah supaya Melaka tidak diserang.(ms 95)
Membebaskan semua tahanan
Membenarkan Portugis membina kubu
Apakah sikap yang ada pada Sultan Mahmud Shah yang perlu kita contohi dalam mempertahankan kedaulatan bangsa. (ms 91) 
Mempunyai semangat yang berani dan cintakan tanah air. 
Apakah tujuan utama Portugis datang ke Melaka. (ms 94)
Memonopoli perdagangan rempah ratus
Menyebarkan agama kristian
Apakah tindakan yang diambil oleh Sultan Mahmud Shah terhadap pedagang Portugis setel;ah diadu oleh pedagang Gujerat.(ms 91)
Sultan Mahmud menahan orang-orang Portugis 
Mengapakah pentadbiran Bendahara Tun Pepatih Putih dianggap lemah. (ms 91)
Pepatih Putih sudah tua dan selalu uzur 
   
  |   
Peristiwa di atas berlaku semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Apakah kesannya. (ms 91)
Portugis dapat menawan Melaka 
|     Kematian X pada 1948 menandakan kemerosotan Tanah Melayu Melaka bermula  |   
Siapakah X yang dimaksudkan dalam maklumat di atas. (ms 91)
Bendahara Tun  Perak
Senaraikan factor-faktor yang membawa kejatuhan Melaka. (ms 91)
Faktor-faktor kemerosotan dan kejatuhan Melaka:
- kelemahan kepimpinan
 - masalah perpaduan
 - kelemahan tentera Melaka
 - Kedatangan Portugis
 
Tandakan √pada senjata yang digunakan oleh pihak Portugis (ms 93)
   
  |   

b. Apakah kelebihan senjata tersebut jika dibandingkan dengan senjata yangdigunakan oleh askar Melaka.
Dapat digunakan bagi jarak yang jauh dan kesannya lebih besar
Labelkan negeri-negeri dalam peta di bawah. (ms 95)

Bab 7Tajuk: Johor menegakkan semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
Arahan: Lengkapkan carta di bawah.(rujuk m/s 101-103)
|     Kejatuhan   Melaka, Sultan Mahmud Shah berundur ke Pagoh  |        |        |   
|     ↑  |        |        |   
|     Serangan   Portugis, Sultan Mahmud menuju ke Bentan  |        |        |   
|     ↑  |        |        |   
|     Bersemayam   sementara di Pahang  |        |        Baginda   juga dikenah sebagai Raja Ujong Tanah san Bentan  |   
|     ↑  |        |        ↓  |   
|     Dari   Pahang bergerak ke Pulau Bentan  |        |        Sultan   Alauddin Riayat Shah II bergerak dari Bentan ke Ujong Tanah dan mengasaskan   Kerajaan Johor  |   
|     ↑  |        |        ↓  |   
|     Baginda   mengumpulkan kekuatan tentara dengan bantuan penduduk dari jajahan takluknya  |        ßà  |        Sultan   Mahmud Shah meninggalkan dan berundur ke Kampar Meninggal di Kampar  |   
PENGASASAN KERAJAAN JOHOR 
Lengkapkan tempat kosong dengan jawapan yang paling tepat.
- Sultan Alauddin Tiayat Shah      ialah pengasas kerajaan di tanah besar Johor atau Ujong Tanah. 
 
- Sultan Alauddin Riayat Shah II memperkukuhkan kuasanya dengan      menguasai semua jajahan takluk Melaka dan menjadikannya      jajahan takluk Johor. 
 
- Pusat pentadbiran Kerajaan Johor sentiasa berubah-ubah disepanjang      Sungai Johor dan Kepulauan Riau-Lingga bagi mengelakkan ancaman dari kuasa      Portugis, Acheh dan Jambi. 
 
- Tun Sri Lanang dan Laksamana Tun      Abdul Jamil merupakan dua orang pembesar Johor yang terlibat dalam      usaha menawan Kerajaan Melaka. 
 
- Pada tahun 1941,  Kerajaan Johor berjaya mengalahkan Portugis di      Melaka dengan bantuan Belanda. 
 
- Penaklukan Melaka oleh Portugis menyebabkan para pedagang dari      Benggala, Sri Lanka, Pegu dan Turki mula beralih ke Acheh. 
 
- Acheh telah berjaya menjadi sebuah kerajaan yang kuat semasa      pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. 
 
- Monopoli perdagangan lada hitam berjaya diperolehi setelah menakluk Pedir      dan Pasai. 
 
- Perang Tiga Segi yang berlaku antara Johor, Acheh      dan Portugis adalah disebabkan oleh kepentingan menguasai      jalan perdagangan di Selat Melaka. 
 
- A. Famosa  merupakah sebuah kota      pertahanan Portugis yang kukuh di Melaka. 
 
KEMEROSOTAN KERAJAAN JOHOR (m/s:113-114)
Jawab semua soalan berikut.
-  Mengapakah Jambi berusaha membebaskan diri daripada jahahan      takluk Johor? 
 
-pertengahan abad ke 17, Jambi muncul sebagai kuasa politik dan ekonomi di selat Melaka. Jambi mula menyaingi Johor dalam kegiatan perdagangan dan cuba bebas diri dari Johor.
- Bagaimanakah Laksamana Tun Abdul Jalil menyelamatkan kerajaan Johor      daripada  terus merosot? 
 
-Beliau mendapatkan bantuan askar upahan Bugis pada tahun 1679 dan mengalahkan Jambi.
- Nyatakan perwatakan dan pengaruh Laksamana Tun Abdul Jamil di      Johor                      
 
  a) pembesar berpengaruh di Johor
 b)  panglima perang yang gagah berani
 c)  ambil alih tugas Bendahara sebagai pelantik raja
 d)  pemangku raja
4.    Lengkapkan jadual berikut dengan jawapan yang sesuai.     
|     Perebutan kuasa di Johor 1677  |        ↗ ↘  |        Tokoh terlibat Laks Tun Abdul Jamil Bendahara Tun Habb Abdul Majid  |   
|     Sebab-Sebab perebutan kuasa Laksmana Tun Abdul Jamil telah mengenepikan Bendahara   Tun Habib Abdul Majid semasa melantik Sultan Mahmud Syah II.  Bendahara berasa behau yang sepatutnya   menjalankan tugas sultan.   |   
Bab 8 Kerajaan Melayu Baru
2. KELANTAN
Jawab soalan-soalan di bawah dengan jawapan yang paling sesuai.
1.    Siapakah sejawawan yang menamakan Kelantan sebagai Ho-lo-tan atau Kuo-lo-tan? 
Sejarahwan China, Shen Tau
2.    Nyatakan ibu kota baru Kerajaan Kelantan.
Kota Bharu
3.    Apakah yang terjadi selepas kemangkatan Long Yunus ? 
 Terengganu menyerang kelantan
4.    Terengganu berjaya menawan Kelantan dengan bantuan siapa? 
 Patani
5.    Bagaimanakah Sultan Muhammad 1 mengekalkan kemerdekaan Kelantan? ( m/s 130 )
 Baginda menjalin hubungan diplomatic dengan Siam
3. TERENGGANU
Lengkapkan maklumat berikut.
|     Asal-usul  ( m/s 131 )  |   
|     i) Taring anu  |   
|     Terengganu  |   
|     Pembentukan Kerajaan ( m/s 131 )  |   
|     ii)Terletak di Kuala Sungai Terengganu iii) Muncul sekitar tahun 1700 hingga 1703. iv) Tun Zainal Abidin Paduka Maharaja menjadi   raja Terengganu dengan gelaran  Sultan Abidin 1.  |   
|     Keistimewaan ( m/s 132 )  |   
|     v)Muncul sebagai pelabuhan pedalaman yang   penting di Kepulauan Melayu. vi)Antara negeri terawal menerima Islam.  |   
KERAJAAN SELANGOR
4. Lengkapkan carta aliran di bawah:
|     KRONOLOGI   PERISTIWA BELANDA MENAKLUKI SELANGOR.  |   
|     ↓  |   
|     Belanda menyerang Sultan Ibrahim Shah di Kuala   Selangor.  |   
|     ↓  |   
|     Baginda berundur ke Hulu Selangor, Bernam dan   seterusnya ke Pahang.  |   
|     ↓  |   
|     Tahun 1785, Sultan Ibrahim Shah dengan bantuan   Selangor mendapatkan semula Kuala Selangor.  |   
|     ↓  |   
|     Tahun 1786, Belanda mengepung Kuala Selangor.  |   
|     ↓  |   
|     Sultan Ibrahim Shah meminta pertolongan Perak.  |   
|     ↓  |   
|     Perjanjian kerjasama dibuat antara Kuala   Selangor dengan Perak.  |   
5. Negeri Sembilan: 9 Daerah @LuakàSungai Ujong, Rembau, Jelebu, Johol, Ulu Muar, Inas, Gunung Pasir, Teranchi dan Jempul
Isi tempat kosong di bawah. 
6. Siapakah yang telah pergi ke Siak dan Johor untuk mendapatkan keizinan memerintah Negeri Sembilan?
Raja Melewar 
7. Apakah gelaran yang digunakan oleh pemerintah Negeri Sembilan?
Yamtuan Besar
8. Kebanyakan penduduk Negeri Sembilan berasal dari Minangkabau.
TINGKATAN 1 BAB 9
LEMBARAN KERJA 1: CONTOH JAWAPAN m/s 140
ARAHAN: Isikan tempat kosong dalam piramid di bawah dengan jawapan yang betul.
|     SULTAN  |   
|     ↓  |   
|     Pembesar   Peringkat Negeri  |   
|     ↓  |   
|     Pembesar   Peringkat Daerah dan Jajahan  |   
|     ↓  |   
|     Penghulu   Peringkat Kampung  |   
Struktur Pemerintahan dan Pentadbiran Negeri-negeri Melayu
ARAHAN:Kenalpasti ciri-ciri dan keistimewaan di bawah sama ada Adat Temenggung atau Adat Perpatih.
|     Adat Temenggung  |        ·           Sistem Pemerintahan bercorak   autokratik. Kuasa tertinggi di tangan raja atau sultan. Bagingda menjadi   ketua pentadbir, ketua agama dan menjadi symbol kedaulatan serta perpaduan   raykat.  ·           Dalam pembahagian harta   pustaka, anak lelaki diutamakan kerana lelaki mempunyai tanggungjawab yang   lebih besar berbanding wanita.  ·           Menekankan unsure demokrasi   dan permuafakatan. Setiap suku mempunyai. Sesuatu keputusan dibuat secara   bersama. Yamtuan Besar sentiasa berunding dengan Undang dalam membuat keputusan. ·           Perkahwinan dilakukan   mengikut hukum syarak.  ·           Sistem kekulargaan mengikut   sebelah ibu dan ayah. Selari dengan hukum syarak, lelaki diberikan keutamaan   kerana mereka menjadi ketua keluarga dan nasab keturunan dikira daripada   sebelah bapa.   |   
|     Adat Perpatih  |        ·           Perkahwinan sesama suku   adalah dilarang kerana suku yang sama dianggap bersaudara.  ·           Pewarisan harta pusaka secara   turun temurun daripada kepunyaan suku. Pewarisan harta diberatkan di sebelah   ibu kerana anak perempuan menjadi asas kewujudan suku.  ·           Setiap ahli suku adalah   bersaudara. Dari segi jurai keturunan, keluarga sebelah ibu diutamakan kerana   jurai ini melahirkan suku.   |   
LEMBARAN KERJA TIGA SOALAN STRUKTUR 
Arahan :
Senaraikan contoh-contoh “bahasa dalam” atau juga dikenali sebagai bahasa istana     beserta maksudnya.
             Bahasa Istana                              Maksudnya
|     Bersiram   |        Mandi  |   
|     Bersantap  |        Makan  |   
|     Mangkat    |        Meninggal dunia  |   
|     Bersemayam  |        Duduk atas singgahsana takhta  |   
|     Gering   |        Sakit  |   
|     Berangkat      |        Meninggalkan sesuatu tempat  |   
LEMBARAN KERJA EMPAT
Nyatakan empat tugas utama pembesar jajahan dan daerah.
i-Menjaga dan mengekalkan keamanan
ii-Mempertahankan kedaulatan negeri
iii- Menyerahkan sebahagian hasil dan cukai kepada kerajaan
iv-Menyediakan tenaga kerja.
LEMBARAN KERJA 5
Senaraikan butiran yang terdapat dalam dua undang-undang bertulis di bawah.
|     Undang-undang   Bertulis  |   |
|     Hukum Kanun Melaka  |        Undang-undang Laut Melaka  |   
|     ·     Hak dan keistimewaan raja dan   kaum kerabatnya. ·     Peranan dan tanggungjawab   rana dan pembesar. ·     Undur Islam yang berkaitan   dengan jenayah, muamalah, keluarga, keterangan dan acara.  |        ·       Tugas oegwaai kapal. ·       Langkah keselamatan dalam   kapal. ·       Tugas anak-anak kapal. ·       Penyewaan dan penumpangan   kapal dagang. ·       Kuasa nakhoda menjatuhkan   hukuman.  |   
Lengkapkan rajah di bawah berdasarkan sistem timbangan,sukatan dan ukuran yang digunakan oleh masyarakat Melayu dalam kegiatan perdagangan.
|     Sistem   Sukatan         |        Sistem timbangan   |        Sistem ukuran  |   
|     Alat yang digunakan   |        Alat yang digunakan  |        Ukuran yang digunakan  |   
|     Kaul, cupak dan gantang  |        Dacing dan pikul  |        Relung, hasta dan jengkal   |   
   Mengukur berat sesuatu   barangan |        Emas, perak, bijih timah dan rempah  |   
|     Mengukur keluasan dan jarak antara dua tempat  |        Mengukur keluasan tanah, mengukur kependekan   sesuatau benda dan mengukur jarak  |   
|     Mengukur isipadu sesuatu benda  |        Menyukat beras, menyukat bijih timah, menyukat   garam dan menyukat kekacang.  |   
LEMBARAN KERJA 7: 
ARAHAN: Isikan pernyataan yang betul dengan (Ö ) dan pernyataan yang salah dengan 
( X).
1.       Golongan bangsawan merupakan pemerintah tertinggi dalam masyarakat Melayu tradisional. (X )
2.       Golongan hamba adalah golongan paling rendah dan terdiri daripada tiga jenis iaitu hamba raja, hamba berhutang dan hamba biasa. ( Ö  )                
3.       Semasa upacara pertabalan Sultan Melaka, Laksamana duduk berhampiran dengan singgahsana. ( X ) 
4.       Dalam perkahwinan Melayu, upacara berikut merupakan adat yang perlu dijalankan iaitu meminang, merisik, berkahwin dan akad nikah. ( X )
5.       Hormat dilakukan dengan memanggil orang yang lebih tua berdasarkan pangkat seperti pak long, pak ngah dan pak lang.  (    Ö     )
6.       Golongan rakyat menggunakan masa lapang dengan melakukan aktiviti bermain sepak raga.  (    Ö     )
7.       Cerita sastera lisan pada zaman masyarakat Melayu tradisional disampaikan oleh tukang cerita sambil bermain piano.                  (    X    )
8.       Karya Persuratan dihasilkan dalam pelbagai bidang termasuklah bidang agama, kesusasateraan, ketatanegaraan, sejarah, bahasa dan perubatan.  (    Ö     )
9.       Rumah Melayu di Negeri Sembilan bercorak seni bina Siam dan Majapahit.  (    X    )
10.    Semua masyarakat Melayu  tradisional akan melanjutkan pelajaran agama ke Mekah. (    X    )
BAB 10 SARAWAK
LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK
Isi tempat kosong
a)      Apakah nama asal Sarawak?
Batang Sarawak atau  Sungai Sarawak
b)      Negeri Sarawak ditadbir oleh Kesultanan Brunei  sejak abad ke 15
c)      Kerajaan Brunei membahagikan Sarawak kepada beberapa unit jajahan
d)      Kawasan Sungai Sarawak (Kuching) di tadbir oleh Pangeran Mahkota
Masyarakat Sabah
a)      Terdapat 27 kumpulan etnik di Sarawak.
b)      Kumpulan Etnik yang terdapat di Sarawak ialah Iban, Melayu, Bidayuh ,Melanau, Kenyah , Penan, Punan, Kedayan, Kayan, Kelabit dan Murut.
 c)       Lengkapkan jadual taburan penempatan kumpulan etnik mengikut kawasan di Sarawak.
|     Penempatan  |        Kumpulan etnik   |        Kawasan Penempatan   |   
|     Persisiran pantai   |        Orang Melayu  |        Kawasan Kuching, Simanggang, Sibu, Mukah, Oya,   Saribas dan Tanjung Datu  |   
|     Orang Melanau  |        Lembah Utara Rajang, Mukah, Oya dan Bintulu.   |   |
|     Lembah sungai   |        Iban  |        Sungai Saribas, Sungai Sikrang, Sungai Batang   Lupar dan Sungai Rajang  |   
|     Bidayuh  |        Sungai Sadong dan Sungai Kayan  |   |
|     Kenyah  |        Batang Baram, kawasan Uku Batang, Rajah dan   Balui.  |   |
|     Pedalaman   |        Kelabit  |        Lembah Terusan dan Sungai Baram  |   
|     Penan  |        Kawasan Hutan Baram dan Sungai Rajang  |   |
|     Murut  |        Kawasan kaki bukit dan gunung di utara Sarawak   dan di kawasan Sungai Trusan dan Limbang  |   
KEGIATAN SOSIOBUDAYA 
Pelbagai etnik di Sarawak telah mewujudkan Budaya yang berbeza tetapi masih memupuk semangat kekitaan di masyarakat Sarawak. 
1.Pendidikan
- Penduduk Bumiputera Sarawak menerima pendidikan tidak formal      dan formal 
 
·         Pendidikan tidak formal melalui cerita lisan yang berkaitan dengan amalan dan kepercayaan turun temurun seperti cara berburu dan memungut hasil hutan.
- Pendidikan formal dijalankan di masjid dan sekolah agama. 
 - Pendidikan Agama Islam ialah membaca al-quran dan  tulisan      jawi.
 
2. Peraturan dan adat resam 
- Setiap suku etnik mempunyai adat resam  yang      tersendiri. 
 - Mereka yang beragama Islam adat resamnya adalah berasaskan ajaran agama      Islam 
 - Mereka yang bukan beragama Islam mereka akan patuh pada cara      hidup dan adat resam yang diwarisi turun-temurun daripada nenek moyang  mereka      . 
 - Masyarakat bumiputera Sarawak  mempunyai tuai rumah yang      bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah perkahwinan, penceraian, peraturan      dan perayaan.
 - Dua upacara penting yang perlu ditentukan oleh tuai rumah ialah hari      gawai atau pesta menuai dan perayaan berangi.
 
3. Perayaan dan adat resam kumpulan etnik di Sarawak.
|     Kumpulan   etnik di Sarawak  |   ||
|     Iban  |        Melayu  |        Kayan, Kelabit, Kenyah  |   
|     Tradisi menyimpan pasu, gong dan tempayan/   tajau. Tajau diwarisi turun-temurun benilai dan   dianggap suci. Tajau berfungsi sebagai harta simpanan.  |        Mengamalkan peraturan dan adapt resam yang   berasaskan ajaran agama Islam.  Hidup bermasyarakat dan saling membantu semasa   menanam padi, kenduri dan perayaan.  |        Telinga dan menggantung gelang timah/ tembaga   hingga telinga menjadi lanjut.  Jenis anting-anting yang digunakan melambang   status yang berbeza. Anting-anting diwarisi secara turun-temurun. Melukis tatu dengan pelbagai corak yang   mempunyai makna tersendiri.   |   
4. Kebudayaan 
|     Melanau   |        a)        Merayakan perayaan kaul b)        Tujuan: menjamu ipok yang mengawal laut  |   
   Iban |        a)        Merayakan perayaan Gawai ( Pesta Menuai) b)        Jenis Hari Gawai i.  gawai burung ii. gawai batu iii.gawai kenyalang iv. gawai antu c)          Menari tarian ngajat sebagai tanda kesyukuran  |   
|     Melayu  |        a)        Mengamalkan kesenian tradisi bergendang b)        Kaum lelaki menari dan kaum perempuan   bermain gendang sambil menyanyi dan berpantun  |   
5. Agama dan kepercayaan
|     Kepercayaan   Animisme  |   |
|     Maksud: Kepercayaan kepada semua benda seperti gunung,   bukit, busut, pokok kayu dan hutan. Mempercayai semangat dan roh.   |        Diamalkan oleh kaum Iban, Murut, Kelabit,   Kenyah, Kayan dan Bisaya.   |   
|     Orang Penan: Dikenali sebagai Penan Nomad, Dilarang menetap   secara kekal, Dilarang menebang pokok besardan dilarang melapangkan kawasan   hutan.   |   |
Kegiatan ekonomi
a. Kegiatan ekonomi penduduk Sarawak banyak bergantung pada  bentuk muka bumi, kawasan petempatan suku kaum, dan sumber alam.
b.      Kegiatan ekonomi utama di Sarawak ialah ekonomi sara diri
c.       Masyarakat Sarawak hidup dengan menanam padi huma, menjadi nelayan, memburu, memungut hasil hutan dan berniaga kecil-kecilan.
d.      Kegiatan ekonomi kumpulan etnik di Sarawak.
|     Kumpulan   Etnik  |        Kegiatan   Ekonomi  |   
|     Melayu  |        *Menanam   padi sawah dan kelapa *Menjadi   peniaga kecil-kecilan dan orang tengah  |   
|     Melanau  |        *Menanam   padi sawah *Menjadi   nelayan  |   
|     Iban,Kayan   dan Kenyah  |        *Menanam   padi huma secara gotong royong. *Memburu   dan memungut hasil hutan   |   
|     Bidayuh  |        *Menanam   padi huma *Menjadi   peladang  |   
|     Kelabit  |        *Menanam   padi sawah *Memburu   dan memungut hasil hutan  |   
Kegiatan Ekonomi: Pertanian, Perlombongan, Perdagangan
1.      Pertanian
- Penanaman padi huma, padi sawah ada hitam merupakan      kegiatan tanian yang penting di Sarawak.
 - Padi huma ditanam di sekitar tempat tinggal setiap kumpula      etnik.
 - Padi huma ialah makanan penting untuk kaum Iban, Bidayuh dan Orang      Ulu.
 - Orang Kelabit menanam padi sawah di kawasan hulu Sungai Baram      dan terkenal dengan beras Bario
 - Perusahaan sagu  diusahakan oleh kaum Melanau.
 - Tepung sagu diperolehi daripada isi pokok sagu yang dipanggil Ripo.
 - Lada hitam diusahakan oleh orang Kedayan dan Murut, ia      juga merupakan tanaman tradisional Sarawak.
 
2.      Perlombongan 
- Antimoni dan emas  ialah bahan galian      terpenting di Sarawak.
 - Pada peringkat awal, kegiatan ini ditadbir oleh Datu patinggi Ali .
 - Kaum Bidayuh dan Cina di sekitar      Bau, Paku dan Bidi terlibat aktif dalam kegiatan ini.
 
3.Perdagangan.
a) Sarawak  ke Melaka.
Emas, Ikan, Permata, Sarang Burung, Kapur Barus, Halia, Lata Hitam.
Barang dagangan dari Sarawak ke Melaka 
|     |        Lada Hitam, Kapur Barus, Emas, Kayu Cendana,   Sumbu Badak, Telur penyu  |        |   
|     Sarawak  |        ←→  |        China  |   
|     |        Besi, Kaca dan Pinggan Mangkuk  |        |   
Barang dagangan antara Sarawak dan China.
BAB 11 (SABAH)
a) Latar belakang Sejarah Sabah
Lengkapkan latar belakang sejarah Sabah.
|     |        System   pemerintahan di Sabah  |   ||
|     |        Sistem politik Kesukuan   |        Sistem politik Kesultanan   |        Sistem politik Ketua bebas  |   
|     Tempat à  |        Pedalaman   |        Pesisiran pantai   |        |   
|     Pribumi à  |        Kadazandusun   |        Kesultanan Brunei   |        |   
|     |        Murut   |        |        |   
|     Cari hidup à  |        Kelampak kecil   |        |        |   
B)  Masyarakat Sabah
Kumpulan Etnik dan Penempatan
Tuliskan nama kunpulan etnk di bawah:
|     Penempatan   |        Kumpulan etnik   |        Kawasan penempatan   |   
|     Penduduk Pesisiran Pantai  |        Melayu-Brunei à  |        Pantai Barat Papar, Kimanis  |   
|     Bajau à  |        Kota Belud, Papar, Semporna  |   |
|     Suluk à  |        Semporna, Lahad Datu, Tawau  |   |
|     Penduduk Lembah Pantai   |        Kadazandusun   |        Pantai Barat & pedalaman di Ranau, Penampang  |   
|     Penduduj pedalaman   |        Murut   |        Tenom, Keningau dan Rundum  |   
b)      Kegiatan Sosiobudaya
a)    Lengkapkan bahagian dalam kegiatan sosiobudaya berikut: 
|     Kegiatan Sosiobudaya  |        I)    Pendidikan  |   
|     II)   Peraturan dan Adat   Resam  |   |
|     III)   Agama dan   kepercayaan  |   |
|     IV)    Kesenian  |   
a) Pendidikan
Sistem pendidikan penduduk Sabah boleh dibahagikan kepada:  
Pendidikan formal dan Pendidikan tidak formal
b) Peraturan dan Adat Resam
Terdapat beberapa undang-undang adapt yang menjadi amalan penduduk di Sabah.  Antaranya ialah: 
Adat Pertanian, Adat Perkahwinan dan Adat Kematian
Sila rujuk buku teks muka surat 195
c) Lengkapkan carta aliran di bawah: Murut, Kadazandusun, agama dan kepercayaan 
|     ·           Mengamalkan   kepercayaan animisme.  Sebilangan kecil daripada mereka   memeluk agama Islam.  ·           Tuhan mereka satu   sahaja, iaitu Kinorohingan yang bersemayam di dunia lain.  ·           Setiap tahun   selepas menuai padi, upacara Magavau dijalankan untuk   menghormati semangat padi.  ·           Pesta Keamatan diadakan sebagai tandai kesyukuran kepada Kinorohingan   yang telah memberikan hasil padi yang banyak.  ·           Bomoh untuk   membuang kepanasan dipanggil Bobohizan  ·           Setiap orang yang   mati rohnya  akan pergi ke Gunung Kinabalu.  |        ·      Mempercayai animisme   iaitu setiap batu, pokok dan sungai mempunayi roh.  ·      Gunung Antulai   atau dikenali sebagai Gunung Aru (Gunung Hantu) dianggap sebagai tempat suci.    ·      Mereka mempecayai   Aki Kopuno iaitu kuasa yang mencipta segala-galanya.  ·      Bomoh yang boleh   berhubung kuasa ghaib dipanggil Babalian   |   
d) Kegiatan Ekonomi Di Sabah
Lengkapkan carta minda berikut yang menunjukkan kegiatan ekonomi di Sabah:
|     Memungut hasil laut Contoh: agar-agar, timun laut  |        Pertanian  Kaedah: kekal dan pindah  |        Menangkap Ikan Peralatan: jaring dan kelang  |   
   Memungut sarang burungPengeluar utama: Gua dan Gomantong  |       Perdagangan Dua kaedah: tukar barang dan wang  |       Memungut hasil hutanContoh hasil hutan: Damar   ratan dan madu lebah   |   
Tiada ulasan:
Catat Ulasan